Wafle ryżowe – jeść czy nie jeść?

Bardzo często wafle ryżowe są reklamowane jako zdrowy produkt niskokaloryczny, który jest źródłem węglowodanów złożonych. Na różnych stronach internetowych można jednak spotkać się z opiniami podważającymi zalety tego produktu i wskazują nie tylko na wysoki stopień przetworzenia, ale również indeks glikemiczny. Jaka jest prawda? Kto powinien unikać wafli ryżowych w diecie?

Warto wiedzieć, że 100 gram wafli ryżowych dostarcza od 380 do 400 kcal. Kaloryczność produktu jest więc względnie niska biorąc pod uwagę, że jeden wafel waży zaledwie 10 g. Ponadto wafle ryżowe są przede wszystkim są źródłem węglowodanów złożonych. Należy mieć świadomość, że produkt otrzymany z brązowego ryżu będzie dodatkowo zawierał cynk, magnez, niacynę, błonnik, miedź czy mangan.

 

Wygoda i trwałość

Do najważniejszych zalet wafli ryżowych należy zaliczyć mobilność (jest możliwość zabrania ich ze sobą w dowolne miejsce) oraz trwałość (produkt ten nie starzeje się tak szybko jak pieczywo). Ponadto wafle ryżowe nie zawierają takich dodatków jak rafinowane cukry proste lub uwodornione tłuszcze, które bardzo często występują w składzie różnych przekąsek. Wafle ryżowe bardzo dobrze komponują się z wędliną, nabiałem, warzywami czy mięsem. Nawet sportowcy spożywają ten produkt, by uzupełnić straty energetyczne czy sodu (występuje w waflach ryżowych z solą morską).

 

Wady

Należy jednak zdawać sobie sprawę, że wafle ryżowe należą do produktów technologicznie przetworzonych. Ekstruzja wpływa na utratę niektórych aminokwasów i minerałów, a także sprzyja powstawaniu akrylamidu, który nie jest zdrowy dla organizmu. Oczywiście zdecydowanie lepszą alternatywą dla wafli ryżowych jest ryż. W zbilansowanej, a także zdrowej diecie spokojnie znajdzie się miejsce dla wafli ryżowych. Trzeba mieć na uwadze, aby produkt ten nie był podstawowym lub jedynym źródłem węglowodanów. Nie jest także rekomendowane spożywanie go w większych ilościach. Konieczne jest też czytanie etykiet. Bardzo często producenci wzbogacają wafle ryżowe o dodatkowe składniki. Produkty będą zdrowsze, im mniej dodatkowych składników będą zawierały w swoim składzie.

 

Podsumowanie

Wafle ryżowe nie są tak wartościowym oraz zdrowym produktem jak pisze w licznych artykułach zamieszczanych w kolorowej prasie. Nie są jednak tak niskiej jakości, jak twierdzi część dietetyków. Wafle ryżowe mogą spożywać nie tylko osoby, które mają mniej czasu w ciągu dnia na przygotowanie posiłku. Produkt ten rekomendowany jest również osobom, które mają problemy z powstrzymaniem się przed jedzeniem między posiłkami.
Na portalu altruismonline.com uzyskasz ciekawe informacje odnośnie pomysłów na wafle ryżowe.